NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سَلَمَةَ
الْمُرَادِيُّ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
عَنْ اللَّيْثِ
بْنِ سَعْدٍ
أَنَّ
حُنَيْنَ
بْنَ أَبِي
حَكِيمٍ حَدَّثَهُ
عَنْ عَلِيِّ
بْنِ رَبَاحٍ
اللَّخْمِيِّ
عَنْ
عُقْبَةَ
بْنِ عَامِرٍ
قَالَ أَمَرَنِي
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْ
أَقْرَأَ
بِالْمُعَوِّذَاتِ
دُبُرَ كُلِّ
صَلَاةٍ
Ukbe b. Âmir (r.a.)'den;
demiştir ki:
"Resulullah
(s.a.v.) bana her namazın sonunda muavvizeteyen (Felak ve Nâs) sûrelerini
okumamı emretti."
İzah:
Tirrmızî,
sevâbu'l-Kur'an; Nesaî, istiaze; İbn Hibban, Sahih, III, 227; Hakim,
el-Mustedrek, I, 253.
Hadis-i şerif için
Tirmizî "Hasen garib" derken Hâkim, Müslim'in şartlarına uygun
olduğunu söyler.
Felak ve Nas sûrelerine
"Muavvizeteyn" denilir. "Koruyucu iki sure" manasınadır. Bu
sûreler iki tane olduğu için genellikle tesniye (ikil) olarak kullanılır. Nitekim
Tirmizî'nin rivayetine göre Ukbe (r.a.) " = bana iki koruyucu sûreyi
okuma-
mı emretti"
demektedir. Halbuki Ebü Davud'un rivayetinde bu kelime cem' (çoğul) olarak
" = koruyucular" şeklinde görülmektedir. İki sûre için çoğul
sığasının kullanılması iki şekilde izah edilebilir.
a. Buradaki çoğul,
birden fazlasına işaret içindir. İki birden fazla olduğu için çoğul
kullanılmıştır.
b. Adı geçen iki sûre
ile birçok şeyden korunulmakta, onların şerrinden Allah'a sığınılmaktadır.Onun
için kelime çoğul olarak kullanılmıştır.
Muavvizetân sûrelerinin
fazîleti ve bu sûrelerin ihtiva ettiği mânâlar 1462. hadisin şerhinde
geçmiştir.